時々 toki-doki.se

Ikon

Höstpremiär #12: Mouryou no Hako

「魍魎の匣」
MOURYOU NO HAKO

Jag förväntade mig ett sömnpiller, vad jag fick var shoujo-ai och en mordgåta.

Tack gud att det finns anime som förvånar!

INFO: officiell hemsida | ANN
Från början en roman och manga av Natsuhiko Kyogoku illustrerad av Aki Shimizu, anime av Madhouse. Både regissören Ryosuke Nakamura och soundtrack-kompositören Hidekiyo Murai är nya namn för mig. Manusförfattaren Sadayuki Murai gjorde även manuset till Cowboy Bebop. Kakatärsdesign av vackraste,  underbaraste CLAMP! (*´∇`*)

RÖSTER: Hidenobu Kiuchi, Houko Kuwashima, Hiroaki Hirata Sanji lol, Toshiyuki Morikawa Sephiroth lol, Aya Hisakawa, Daisuke Namikawa and the list goes on… Och Tohru Furuya igen, som den mystiska mannen! Amuro i mitt hjärta för alltid, Amen

HANDLING: En bokantikvarie blir indragen i att lösa en rad mystiska mord. Flera unga skolflickor har fått sina lemmar avhuggna och instängda i lådor. Det hela börjar med den destruktiva vänskapen mellan två av dem…

Det här var ett EPIC WIN, av följande anledningar…

avhugget huvud i låda 
lesbianism
vacker färgskala
dockskräck
50-tal 
mystiska mord 
CLAMP = snygga karaktärer 

Som ni ser har man gått från klarhet till klarhet! Första avsnittet var visuellt väldigt imponerande. Det är vackra färger, jag blir så lycklig av att se CLAMP göra nåt annat än Code Gayass, animationen ser jättebra ut, dialogen känns naturlig och varje scen är otroligt uttrycksfull. Just det första avsnittet förde tankarna till Oniisama e…, en av de där Ryuko Ikeda klassikerna från 70-talet som jag älskar så mycket.

Jag blev nyfiken på mangan och har nu läst första volymen. Jag kan konstatera att de har förändrat väldigt mycket i animen – till det bättre, om du frågar mig. På tal om mangan, kolla denna MAD som jag hittade idag. Engelsk guide för hur man registrerar sig på Niconico finns här. DOIT! Är det förresten någon som vet vad det är för bakgrundsmusik? Me wants it! 。・゚゚・(≧д≦)・゚゚・。

Men jag måste vara rättvis och säga att animen förlorar på att det handlingen går så jävla segt! Visst, det är inget fel i sig att hålla ett lågt berättartempo, och de skippar typ igenom mangamaterialet rätt fort, men jag tycker de kunde lagt på ett kol till. De kunde åtminstonde kompenserat med typ en extra spännande detalj, som väcker tittarens intresse att se nästa avsnitt och vilja förstå handlingen. Plus att den lilla dansscenen såg skitlarvig ut.

Jag tror iaf det kommer bli exceptionellt spännande efter ett par avsnitt! De flesta japanska bloggarna jag läser verkar vara helt besatta av denna, så vem vet, jag kanske har påverkats av grupptrycket lol. Men jag uppmanar i alla fall folk att ha tålamod att fortsätta titta – alla huvudpersonerna har inte ens introducerats än! Ser fram emot fortsättningen med stor förväntan!

 

CLAMP och deras säregna stil är lätt att känna igen. De flesta har nog sett minst en serie där de haft ett finger med i spelet, men frågan är…

Filed under: Anime // Avslutade, Artikelserier, Casshern Sins, Höstsäsongen 2008, Mouryou no Hako, , , , , , ,

2 Responses

  1. Thai skriver:

    Utifrån ditt inlägg så verkar första Mouryou no Hako vara en riktig höjdare med några få svaga punkter, i vilket fall som helst så har du just övertygat mig om att ta en liten titt på den.

  2. Lovi-chan skriver:

    Ja, det tycker jag verkligen att du ska göra! Som sagt tyckte jag att de kunde skippat dansscenen och skyndat på med storyn, men utöver det var jag nöjd med allt.

Lämna en kommentar

spotlight

Här är det tänkt att extra intressanta fanart-konstnärer, cosplayare eller nyheter ska uppmärksammas!

följ lovichan @