時々 toki-doki.se

Ikon

Bleach – ep 198

HAI GAIZ WUTS GOIN ON

6 minuter recap, och fighter som inte gör mangan rättvisa. Men äsch, vad spelar det för roll när Mayuri tha mothafuckin’ King of Freaks kommer och rör om i grytan?

Idag kom fightscenerna med Byakuya och Mayuri igång, och jag minns dessa från mangan som väldigt starka scener med underliggande djupa teman som äckel, besatthet och moraliska dilemman som rör världsordningen i Bleach-universumet, till exempel shinigamis’ rätt att utrota hollows och så vidare. Men det här avsnittet lyckades dock bara sådär med att fånga samma känsla, och lämnade inte alls samma eftersmak. 

Förutom undantaget när Mayuri släppte lös sin bankai, så såg inte animationen något vidare ut. Jag har även börjat tröttna på att det går s å j ä v l a l å n g s a m t fram. Recapet i början gjorde mig stört rastlös, och konsekvensen blev att jag såg nästan hela avsnittet i typ 4 gånger snabbare hastighet än normalt. (På så vis kunde jag lolsa åt deras smurfröster istället!) Byakuya är som väntat chou~kakkoii och besegrar Pumpmunken, vilket var mer än välkommet eftersom han var en så anskrämligt ful och feg karaktär att jag inte ens kunde skratta åt honom till slut. 

Fuck Yes You Are The Awesomest Bankai Ever

Nu tillhör ju jag förvisso den mobbade gruppen Synnerligen Lättförtjusta Byakuya-fangirls, så jag klagar ju aldrig oavsett vem han har ihjäl, men ändå. Känns som att han kanske borde fått en lite mer formidabel motståndare att slåss emot. Dessutom kändes fighten lite för ”lättsam”, i alla fall om man jämför med hur obekväm jag kände mig när jag läste samma scen i mangan.

Bland höjdpunkterna kan i alla fall nämnas att missfostret Mayuri totalt pwnar Szayel, och bevisar en gång för alla att inte ens en Espada-transa kan klå honom i vare sig sadism eller kategorin Mest Excentrisk Outfit.

Nästa vecka vill jag se Kenpachi hugga runt med sitt svärd och vara allmänt badass. För Bleach kan bara bli bättre av mer Kenpachi!

Filed under: Anime // Aktuella, Bleach, , ,

2 Responses

  1. Taruz skriver:

    Tycker bleach behöver mer character development…
    Och kanske en lite intressantare huvud person?
    Ichigo är kanske den tråkigaste mainchar jag skådat….
    Kenpachi måste verkligen lyfta detta (imo) sjunkande skepp.
    Jag tror att jag ser bleach bara för att se han + komedin i slutet :P

    annars:
    Jätte bra blogg! Har du sett Baccano!(?) Om inte tycker jag du borde det den är sjukt bra!

  2. LOVIちゃん skriver:

    @Taruz Så sant som det är sagt! Det är konstigt, för Bleach styrka var verkligen när alla (på den tiden) nya karaktärer introducerades. Sen såg vi knappt röken av dem på över 100 avsnitt. Nu flaxar Ichigo runt med sin bankai som om det vore ungefär lika spännande som att gå ut och kratta i trädgårn. Typ. Den enda som är badass nu för tiden är Kenpachi.

    Kul att du gillar bloggen! Och ja, Baccano var helt underbart! Där snackar vi ett exempel på hur man lyckats få hur många karaktärer som helst att skina på bara.. vad var det, 13 avsnitt? Marvelous.

Lämna en kommentar

spotlight

Här är det tänkt att extra intressanta fanart-konstnärer, cosplayare eller nyheter ska uppmärksammas!

följ lovichan @